Tredje kvartalet 2024 ökade försäljningen av begagnade elbilar med 78 procent jämfört med samma period förra året. Nu står elbilarna för 5,3 procent av all begagnad bilhandel, samtidigt som laddhybrider ökade 29 procent och nu står för 6,1 procent av begbilsmarknaden.
– Bilden att elbilen är död på privatmarknaden är fel – många väljer helt enkelt en bättre begagnad elbil i stället för att köpa en ny. Det är bra för hushållskassan, positivt för klimatet och hjälper Sverige att nå klimatmålen som försvårats av att så många laddbara bilar lämnat landet som begagnade, säger Mattias Goldmann på 2030-sekretariatet.
Tredje kvartalet 2024 såldes 330 000 begagnade personbilar, alltså fler än det säljs nya bilar under hela året.
– Eftersom bensin- och dieselbilar tappar både räknat i marknadsandelar och i absoluta tal, handlar detta inte bara om att fler köper bil när tiderna är lite bättre, utan vi ser ett tydligt skifte. Elbilar och laddhybrider är i genomsnitt lite nyare och dyrare än begagnade bilar totalt sett, så lägre räntor spelar också in, säger Mattias Goldmann.
– Vi hade inte sett de här volymerna om inte konsumenterna uppfattade begagnade elbilar som ett attraktivt alternativ. Teknisk mognad och sjunkande priser har gjort begagnade elbilar till ett realistiskt och eftertraktat val för en bredare grupp bilköpare, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil som tagit fram statistiken.