Samtliga statliga expertmyndigheter avråder regeringen från att gå vidare med förslaget om sänkt skatt på fossil bensin och diesel. Det konstaterar 2030-sekretariatet i en sammanställning av publicerade remissvar. 32 av 35 remissinstanser är mot förslaget.

Energiföretagen Sverige varnar för att ”för kunder som står i valet att investera i ett elfordon eller motsvarande bensin/dieselfordon är ofta totalkostnaden avgörande”.

Statliga Naturvårdsverket avstyrker förslagen, som ”bidrar till att Sverige får svårare att nå de nationella klimatmålen, de luftrelaterade miljökvalitetsmålen samt Sveriges EU-åtaganden om utsläppsminskningar för växthusgaser och luftföroreningar.”

Trafikverket avstyrker, och anger att ”förslaget leder till att incitamenten till såväl transporteffektivisering, elektrifiering och användning av höginblandade fossilfria drivmedel försvagas”.

Konjunkturinstitutet (KI) ”saknar en analys av om sänkta diesel- och bensinpriser är det samhällsekonomiskt bästa sättet att underlätta för hushåll och företag som påverkats av de höga prisökningarna som orsakats av de senaste årens höga inflation.”

2030-sekretariatet anger att ”för att med rimlig trygghet och säkerhetsmarginal klara EU:s ESR-krav och för att nå Sveriges nationella klimatmål för transportsektorn, är ökade utsläpp till följd av billigare fossil bensin och diesel fel väg att gå.”

Sammantaget avstyrks regeringens förslag om lägre skatt på fossila drivmedel av en mycket bred majoritet av remissinstanser, och av samtliga statliga expertmyndigheter som yttrat sig i sakfrågan.

Endast tre intresseorganisationer är positiva till regeringens förslag: Skattebetalarnas förening, svenskt Näringsliv och LRF.

Om regeringen går vidare med sitt förslag sker det alltså trots avrådan från tung expertis.